יום שני, 27 במאי 2013

וירוס מחשב

וירוס מחשב

וירוס מחשב הוא תוכנת מחשב שחודרת למחשב ללא ידיעת המשתמש, וגורמת על פי רוב לשיבושים ולתקלות שונות בהפעלת המחשב. התוכנה עוברת ממחשב למחשב ומריצה פקודות מחשב זדוניות. כיוון שגם וירוס ביולוגי פועל בדרך דומה (הווירוס חודר לתאי הגוף וגורם להם לבצע הוראות הכתובות בקוד הגנטי שלו), התקבלה המילה "וירוס" בהקשר זה.


וירוסי מחשב (באנגלית: Computer Viruses) הם מהצרות הגדולות ביותר של עולם המיחשוב, אך בניגוד לתקלות אחרות, שלרוב נגרמות באקראי בגלל רשלנות או בשל כשלי חומרה, הוא נעשה בזדון ומתוך כוונת מכוון להסב נזק.


פעילותו דומה לזו של וירוס ביולוגי. כשם שווירוס ביולוגי חודר לגרעין התא של אורגניזם חי, ומורה לו לשכפל את ה-DNA הוויראלי, וכך הוא משתמש בחלבוני התא לייצר וירוסים נוספים במקום לשכפל את התא עצמו, כך וירוס מחשב הוא בעצם תוכנה לכל דבר ועניין, שחודרת למחשב באופן סמוי, משתמשת במשאבי המחשב להעתיק ולהפיץ את עצמה, ולרוב פוגעת בפעולה התקינה של המחשב הנגוע.


וירוס המחשב הידוע הראשון נוצר ברשת ה-ARPAnet, כאשר סטודנט ערך ניסוי בהחדרת קוד בלתי נראה לרשת, והצליח מעל לתחזיותיו.


בשנת 1985 היו מוכרים 11 סוגי וירוסים שונים, ובשנת 2008 המספר הגיע למיליון וירוסים שונים. בממוצע מתגלים בכל חודש בין 50 ל־100 וירוסים חדשים. יש וירוסים מתקדמים יותר ופחות. וירוס עלול לגרום נזק בלתי הפיך למחשב - להרוס את מערכת ההפעלה או למחוק קובצי מידע חשובים, בנוסף ליכולותיו להפיץ את עצמו ביעילות מרובה ולהסוות את עצמו בפני תוכנת האנטי-וירוס.


בשנת 2004 התגלה הווירוס הראשון לטלפון נייד. הווירוס, שכונה "קאביר", נוצר כדי להראות היתכנות של הדבקה. ב-2007 כבר היו ידועים כמה מאות של וירוסים לטלפונים ניידים. רובם של הווירוסים הניידים תוקפים טלפונים בעלי מערכת ההפעלה סימביאן, שהיא המערכת הנפוצה בטלפונים חכמים. שתי דרכי הפצה עיקריות בטלפונים ניידים הם באמצעות תקשורת הבלוטות' ובאמצעות מסרי המולטימדיה המהירים MMS.


בשנים האחרונות וירוס טיפוסי ינסה להפיץ עצמו הלאה או על ידי כך שישלח עותק של עצמו לשרתי אינטרנט אקראיים שיבחר (תוך כדי ניצול פרצת אבטחה באותו שרת) או על ידי קריאת קובץ כתובת הדואר האלקטרוני ושליחה של עצמו כחלק מדואר תמים. וירוסים יודעים לשנות את עצמם כדי להקשות על עבודות הזיהוי של תוכנות אנטי-וירוס נפוצות. עקרון הפעולה של וירוסים הגורמים לחלקים בחומרה להשרף מבוסס על כיבוי והדלקה מהירים ביותר של רכיבי חומרה מסוימים, וכתוצאה מכך לגרום לשריפתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה